Sunday, January 16, 2011

Muncul pelangi selepas hujan

Salam...


Dalam 1-2 minggu ni...kat Melaka bila petang hujan turun dengan lebatnya...kadang2 ada ribut petir sekali.....aku kalo hujan lebat seronok tengok air hujan n kalo hujan dah berenti tu..suasana die kan cam sayu-sayu sikit....oooo tak boleh tahan...kadang-kadang tiba-tiba rasa cam nak nangis je...ni memang perangai aku dari kecik lagi...memang camni...aku pun tak tau nape...dulu masa dok ngan nenek...suke dok kat anjung tengok air hujan menitis dari atap....masa aku kecik-kecik dulu laa...bila dah tua-tua ni tengok dari luar tingkap umah aku ni...hehehe...

Yang aku nak cite ni pasal keluhan-keluhan orang meniaga....terutama yang niaga pasar malam....ye la bila dah siap sume barang tiba-tiba hujan lebat....kelam kabut nak kemas...yang jual makanan n baju la paling kesian kan....kalo hujan ada isyarat x pe...sempat lagi...kalo yang tiba-tiba turun...habis sume basah....kesian...pastu pelanggan pun kalo hujan susah nak keluar rumah....jadi yang jual makanan banyak yang tak laku....

Nak buat camner kan...sume kuasa Allah...ye laaa selalu dapat untung...sesekali rugi ape salahnya....yang kedai makan pun sama...masa aku nak collect dadih....ramai yang mengeluh...."ujan la dek...customer tak ramai.."....dadih aku pun tak laku....hehehe...

Tapi bak kata Mr.lova2....biasanya 'Muncul pelangi selepas hujan'.....kalo siang ada kot...kalo malam gelap...mungkin aku yang tak nampak pelangi....hehehehe



Tapi kalo hari hujan..peniaga payung n baju hujan la dapat rezeki plak....hehehe...kita kongsi-kongsi laaa....tak kan nak makan sorang....

Harap-harap muncul pelangi selepas hujan...:)



No comments: