Monday, January 14, 2013

Meter analog vs meter digital

Meter baru



Entri kali ni aku nak cerita pasal meter analog  n meter digital...senang cakap meter letrik yang kat umah korang tu laaa...pakai meter baru ke meter lama...aku konpius ni mana satu meter yang tepat bacaan nya...tapi kalau  ikut aku...aku memang 100% tak setuju dengan meter baru tu....

Alasan aku ialah...bil api umah aku naik melambung....tak boleh terima dek akal aku ni...memang aku x leh terima....masa pakai meter lama..bil aku paling tinggi pun Rm40...murah kan?...sebabnya...aku penjimat....hehehe....umah aku tak pakai aircond pun...barang letrik pun sama macam umah orang lain laa...aku dah servey umah jiran-jiran aku...kalo yang pakai 1 aircond...(ni yang pakai meter lama.)..bil biasa rm60-70...jiran aku yang pakai 2 aicond...siap ada tv besar n set karaoke bagai...kene la rm170....bayang kan kalau TNB tukar pada meter baru...brapa agaknya dorang kene?

Aku pun bukan sukarela nak tukar meter....ni abang TNB tu laa...bila dia tengok tiap-tiap bulan bil aku sikit...dia cakap meter aku rosak...kene tukar baru...dia hantar repot...pastu datang laa orang tukar meter lama aku tu....ni nak pedajal aku ke apeni?????masa bayar bil aritu...aku tanya laa...kenapa bila tukar meter baru bil melambung?????bila tukar meter baru...paling murah aku kene rm80....dia cakap..."rm80 ni biasa la kak..."biasa?????no no no...pada aku amat luar biasa....

Tapi nak buat macam mana kan...tak bayar kang bergelap lak umah aku...lagi haru....

No comments: